NFT Nedir, Nasıl Kullanılır, Ne İşe Yarar?
Son yıllarda kripto paralar, bitcoin, blockchain, token vs derken hayatımıza bir çok yeni kelime ve kavram girmiş oldu. Herkesin dilinde olan bu kavramlara bir de NFT dahil oldu. Özellikle son birkaç aydır sıkça duyduğumuz bu NFT diğerlerinden farklı olarak markaların pazarlama stratejilerine de konu olmaya başladı. Sanatla teknolojiyi birleştiren bu NFT nedir biz de inceleyelim dedik.
NFT Nedir?
Tam karşılığı non-fungible token yani değiştirilemez para olan NFT aslında bir kripto para birimidir. Bu şu demek oluyor aslında, diğer para birimleri olan etherium ya da bitcoin gibi tokenları değiştirebiliyorsunuz, satabiliyorsunuz, kendi para biriminize çevirebiliyorsunuz. Alınıp satılabilen, borsada ki fon ve hisse benzeri bir yapı aslında bitcoin dediğimiz paralar. NFT’nin dijital para birimlerinden farkı, tüm NFT’lerin birbirinden farklı tasarımlara sahip olması. Bu özellik, onları özgün ve değiştirilemez kılar. Değiştirilemediği gibi taklit edilmesi de zor olan NFT bu özelliği ile popülerliğini arttırdı ve ilgi arttı.
Değiştirilemiyor ve kopyalanamıyor olması özellikle sanat eserlerinde kullanılmasını sağladı aslında. Dijital sanat eserlerini ve diğer koleksiyonları, blok zincirinde ticareti kolay doğrulanabilir varlıklara dönüştürüyor. Sanatçılar aradaki galerileri ve komisyoncuları aradan çıkarmış oluyorlar. Bununla beraber takip edilebilir olduğu için el değiştirmesi durumunda da telif haklarını alabiliyorlar.
Türkiyenin dijital sanatçısı diyebileceğimiz Refik Anadol bu konuda da başı çekti. Ve “Machine Hallucinations” isimli NFT Koleksiyonunu çıkardı. Koleksiyon bir açık artırmada 5,1 milyon dolara ulaştı.
Çok sayıda dijital sanatçı, müzik grubu ve spor kulübü, daha önce bedava olan dijital ürünleri, bu yolla maddi gelire dönüştürebileceklerini keşfetti. Müthiş rakamlara el değiştiren dijital varlıklar arasında, GIF’ler, şarkılar ve videolar da var. NBA’in Top Shot internet sitesi üzerinden, NBA karşılaşmalarındaki önemli anlar kısa klipler halinde satışa çıkarılıyor. 22 Şubat tarihinde bir alıcı, LeBron James’in smaç klibine 208 bin dolar ödedi.
Neden NFT Almalıyız?
Peki insanlar neden buna yatırım yapıyor? Milyonlarca doların söz edildiği bu dünyadan bir koleksiyon almak neden bu kadar önemli?
NFT’leri şu şekilde düşünebilirsiniz: Nasıl kripto paraların ya da Bitcoin’in bir para karşılığı var ise NFT’lerin de dijital ortamda oluşturulan birtakım karşılıkları vardır. NFT’ler bir sanat formu, fotoğraf, edebi bir yazı ve daha pek çok nitelikte eser olabilirler. NFT’nin değeri, eşsiz olmasından gelir. Yani bir NFT aldığınız zaman başka hiç kimsede olmayan dijital bir varlığa sahip olmuş olursunuz. NFT sahibi olmayı, dijital ortamda orijinal bir kodunun olması gibi düşünmek mümkün.
Birisinin neden bir cep telefonuna veya dizüstü bilgisayara kolayca kopyalayabileceğiniz bir şeye yatırım yaptığını merak edebilirsiniz. Pahalı NFT’ler, sosyal medya hesaplarında zenginlik göstermek için profil resimleri olarak kullanılıyor.
Pek çok insan, çevrimiçi bir topluluğun parçası olmak için NFT’lerin dünyasını satın alıyor. Belirli NFT’lere sahip olmak size özel içeriklere ve canlı etkinliklere erişim sağlayacaktır.
NFT’nin Geleceği
Dijital yatırımcılar, kısa sürede büyük miktarda para kazanmak için NFT pazarlarını kullanıyor. Ayrıca, birçok sektörden iş modelleri, NFT ticaretini içerecek şekilde yeniden şekil alıyor. Tek bir NFT’yi birden çok kez satın almak ve satmak mümkün. Ancak alıcı, her satışta orijinal sahibine veya yaratıcısına bir telif ücreti ödemek zorunda. Telif ücreti genellikle yüzde 10 civarında.
Tabi ki markaları da unutmamak gerekiyor. NFT’lerin, markalar için yeni gelir kaynağı olarak çok önemli bir rol oynayacağı konuşulanlar arasında. Endüstriler iki yıldır pandemi dolayısı ile gelir kaybı yaşıyor. Bu yüzden yeni gelir ve marka bilinirliği yaratmak için NFT’ler gibi dijital fırsatlara şans vermeye başladılar. Nike gibi markalar, spor ayakkabı ve diğer koleksiyon ürünlerinden NFT’ler yaratan start-uplar satın alarak bu alana şimdiden yatırım yapmaya başladılar.
İnsanlar teknolojiye alıştıkça ve onu daha sık kullanmaya başladıkça, fiziksel ürünlerin yerini NFT’lerin alması bekleniyor. Tabii ki unique olduğundan özellikle üst segmente hitap eden markalar için NFT bulunmaz bir nimet. Ayrıca şüphesiz fiziksel ürün markaları çok sayıda tedarik zinciri sorununu çözmek için NFT’leri kullanacak.
Yorum Yap